Strona korzysta z plików cookies w celu realizacji usług i zgodnie z Polityką prywatności. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do plików cookies w Twojej przeglądarce. Zamknij Zamknij

Informacje

Przedszkole w Zwonowicach

Szkoła Podstawowa w Raszczycach

Staw Żelazisty

Stawy rybne w Raszczycach

Zespół dworsko - parkowy w Dzimierzu

Leszczyna

Kompleks Żelazowiec

Przejazd kolejowy Zwonowice

Szatnia LKS Raszczyce

Siłownia w Nowej Wsi

OSP Zwonowice

Rozwinąć skrzydła – jak najlepiej wspierać rozwój dziecka

Aby wspomóc rodziców w działaniach podejmowanych na rzecz prawidłowego rozwoju dzieci z inicjatywy Wójta Gminy Lyski Grzegorza Gryta w grudniu 2022 roku rozpoczął się cykl spotkań pn. „Rozwinąć skrzydła – jak najlepiej wspierać rozwój dziecka”. W ramach tego cyklu odbyły się trzy spotkania, których celem było dostarczenie wiedzy na temat potrzeb i możliwości rozwojowych dzieci, omówienie zaburzeń rozwojowych, a tym samym zwrócenie uwagi na rozpoznawanie zmian w funkcjonowaniu psychicznym, fizycznym i społecznym dziecka oraz przekazanie informacji na temat możliwości znalezienia profesjonalnego wsparcia i poradnictwa w przypadku wystąpienia trudnych sytuacji. Jak wskazują statystyki oraz badania problemy rozwojowe u dzieci występują bardzo często, wielu uczniów ma dysleksję, inni cierpią na nadwrażliwość dźwiękową, problemy ze skupieniem uwagi, problemy z pamięcią, czy jeszcze inne bardzo poważne dysfunkcje. Wiele błędów popełnia się zupełnie nieświadomie już w pierwszym roku życia dziecka. Rodzice dbają, aby maleństwu było ciepło, aby było syte i czyste, ale najpoważniej ogranicza się wtedy motoryczny i manualny rozwój dziecka. Tymczasem to właśnie ten okres ma największe znaczenie dla całej jego przyszłości. 

Zachęcamy do lektury oraz obejrzenia materiałów filmowych z poszczególnych spotkań.

 

 

14 grudnia 2022 roku odbyło się pierwsze z cyklu spotkanie,
podczas którego grono specjalistów omówiło tematy dot. rozwoju wzroku u małych dzieci, problem niewłaściwej wymowy u dzieci,
występowanie wad zgryzu oraz nieprawidłową dystrybucję napięcia mięśniowego.

Pierwszy prelegent - Henryka Szuła, logopeda w Zespole Szkolno – Przedszkolnym w Lyskach w swoim wystąpieniu pn. „Mam nos do zdrowia” omówiła problem niewłaściwej wymowy u dzieci, który wynika przede wszystkim z nieprawidłowego połykania, żucia oraz oddychania u najmłodszych. Logopeda wyjaśniła uczestnikom spotkania, co jest główną przyczyną złej wymowy oraz wyjaśniła jakie ćwiczenia i zabawy można wykonywać z dzieckiem, by tę mowę usprawnić.

Następnym prelegentem była Joanna Niewrzoł, tyflopedagog w Zespole Szkolno – Przedszkolnym w Lyskach, która poruszyła temat rozwoju wzroku u małych dzieci, w tym ruchy oczu, a dokładniej czym są i dlaczego są takie ważne. Jak się okazuje wpływ na wzrok mają wszystkie układy w ciele człowieka, gdyż są one połączone i aby dbać o prawidłowe funkcjonowanie oczu należy brać pod uwagę każdy układ rozwijający się w ciele dziecka.

Lek. dent. Bogumiła Babczyńska – Kubek – chirurg stomatolog omówiła „Profilaktykę ortodontyczną”, w której przybliżyła pojęcie wad zgryzu i to jak postępować powinni rodzice, aby nie dopuścić do wad zgryzu u dzieci. Dzisiejsze badania wskazują na to, że problem staje się poważny i wśród dzieci wada ta występuje coraz częściej. Aby temu zapobiec ważna jest profilaktyka już na możliwie najwcześniejszym etapie, czyli nawet rozwoju dziecka w łonie matki.

Spotkanie zakończyło wystąpienie fizjoterapeuty - Katarzyny Czech, która omówiła temat pn. „Napięcie mięśniowe i jego wpływ na rozwój”. Nieprawidłowa dystrybucja napięcia mięśniowego dotyczy wielu dzieci, już nawet na etapie niemowlęcym, jak i dzieci w wieku przedszkolnym. Jeżeli u dzieci występują problemy z napięciem mięśniowym, wtedy dzieci te posiadają nieprawidłowe wzorce ruchowe, czy też nieprawidłową dynamikę ruchu. Niezwykle ważna jest wtedy współpraca interdyscyplinarna, zarówno fizjoterapeuty, neurologopedy, stomatologa ortodonty.

Spotkanie miało na celu podniesienie świadomości rodziców na temat prawidłowego rozwoju dzieci, przede wszystkim jednak miało ukazać jak można uzupełnić zaniedbane obszary rozwoju zapobiegając późniejszym dysfunkcjom, m.in. wystąpieniom wad postawy, czy nieprawidłowych nawyków ruchowych. Spotkanie podsumowała Kierownik Referatu Spraw Obywatelskich Milena Karkut wyrażając nadzieję na podejmowanie dalszych działań mających na celu zdrowie najmłodszych mieszkańców Gminy Lyski.

 

Zachęcamy do obejrzenia materiału filmowego z I spotkania

 

 

15 marca 2023r. w sali obok Urzędu Gminy Lyski odbyła się druga edycja spotkania
pn. „Rozwinąć skrzydła – jak najlepiej wspierać rozwój dziecka”,
w trakcie którego oprócz prelekcji odbyły się zajęcia warsztatowe.

Spotkanie rozpoczęła Henryka Szuła, logopeda w Zespole Szkolno – Przedszkolnym w Lyskach, która w swoim wystąpieniu omówiła wpływ oddychania, połykania oraz żucia na zdrowy rozwój dziecka i prawidłową artykulację. Prelegentka wyjaśniła zebranym jakie ćwiczenia wykonywać, od czego zacząć, z kim się skonsultować, tak aby te działania były spójne i jak najwcześniej takiemu dziecku pomóc.

Lek. dent. Anna Mencel - Rybarz omówiła profilaktykę leczenia ortodontycznego w wystąpieniu pn. „Profilaktyka wad zgryzu”. Wyjaśniła, że należy zaczynać dzieci badać we wczesnym wieku, wcześnie diagnozować nieprawidłowości i nie czekać, aż będą wszystkie zęby stałe, ponieważ rzeczy zaniedbane we wczesnym wieku trudno później skorygować.

Temat zaburzeń integracji sensorycznej u dzieci omówiła terapeuta SI Małgorzata Chmiela w wystąpieniu pn. „Zaburzenia integracji sensorycznej”. Wyjaśniła czym są zaburzenia senosryczne, co je może powodować, jakie są ich typy oraz w jaki sposób pomóc dzieciom z takimi zaburzeniami. Pani Chmiela wyjaśniła także jak wygląda terapia SI. Zajęcia te najczęściej przebiegają w formie ćwiczeń ruchowych oraz poprzez różnego rodzaju zabawy z dziećmi - huśtanie się w hamakach, balansowanie, zabawy z piłką, co powoduje że układ nerwowy i mózg dziecka uczy się właściwego reagowania na bodźce zewnętrzne i integracji wrażeń płynących z różnych zmysłów. W trakcie zajęć dostarcza się dziecku kontrolowaną dawkę doznań sensorycznych, których intensywność jest dostosowana do charakteru i nasilenia zaburzeń.

Wzrok dziecka można rozwijać i wspomagać różnymi ćwiczeniami, temat ten przybliżyła zebranym Joanna Niewrzoł, tyflopedagog w Zespole Szkolno – Przedszkolnym
w Lyskach w wystąpieniu pn. „Aktywność ruchowa, a funkcje wzrokowe, czyli jak nauczyć się czytać grając w piłkę”. Pani Joanna wyjaśniła zależność pomiędzy aktywnością fizyczną, a funkcjami wzrokowymi, zaprezentowała ćwiczenia, dzięki którym w prosty sposób można stymulować zmysł wzroku - koncentracji uwagi na przedmiocie, czy umiejętności wodzenia i śledzenia wzrokiem.

 

W ramach spotkania odbyły się także zajęcia warsztatowe, w trakcie których uczestnicy wzięli czynny udział. Prelegenci pokazali pomoce dydaktyczne, z których korzystają na co dzień w swojej pracy, ale pokazali również jak dzięki domowym sposobom stworzyć pomoce dydaktyczne, dzięki którym dziecko poprawia poziom koncentracji, koordynacji wzrokowej, ćwiczy oddech, żucie, gryzienie, czyli usprawnia każdy zmysł w swoim małym organizmie.

 

Zachęcamy do obejrzenia materiału filmowego z II spotkania

 

 

14 czerwca 2023 r. odbyło się trzecie spotkanie w ramach cyklu
„Rozwinąć skrzydła – jak najlepiej wspierać rozwój dziecka” – edycja III podsumowująca,
w którym licznie uczestniczyło grono pedagogiczne oraz mieszkańcy Gminy Lyski.
Tematyka spotkania miała na celu przede wszystkim zrozumienie aktualnych problemów oraz potrzeb dzieci.

Tyflopedagog Joanna Niewrzoł w swoim wystąpieniu pn. „Zabieramy dzieci sprzed ekranu” omówiła wpływ nowoczesnych technologii na rozwój małych dzieci. Niedojrzały mózg dziecka jest bardziej podatny na przemęczenie. Ciągłe oglądanie ekranów sprawia, że układ nerwowy dziecka jest przestymulowany, czego skutkiem mogą być problemy z zasypianiem u dzieci, zmienny nastrój, czy problemy poznawcze. Pani Niewrzoł wyjaśniła jakie zagrożenia stoją przed rodzicami w związku z wysokimi technologiami, jakie płyną z nich korzyści oraz jaki to wszystko wpływa na rozwój dzieci, a niestety u małych dzieci wysokie technologie mogą powodować zaburzenia funkcji wzrokowych, zaburzenia sensoryczne, a nawet behawioralne, czy emocjonalne, które wynikają z tego, że dzieci mają nadmiar „ekranu” w swoim życiu.

O przebodźcowaniu i przestymulowaniu sensorycznym u dzieci mówiła Terapeuta SI Małgorzata Chmiela. Nadmiar bodźców wzrokowych, słuchowych, czy dotykowych płynących z otoczenia może niekorzystnie wpływać na układ nerwowy i powodować trudności w rozwoju dziecka. Zjawisko przebodźcowania dotyka coraz większej liczby dzieci – zarówno niemowląt, jak i starszych maluchów, a nawet osób dorosłych. Pani Chmiela wyjaśniła zebranym co to jest przebodźcowanie, omówiła jakie są objawy przebodźcowania u małych dzieci, jakie mogą być ich przyczyny oraz jak radzić sobie z nadmiarem bodźców u dzieci.

Logopeda Henryka Szuła omówiła temat wpływu wysokich technologii na rozwój mowy dziecka. W dzisiejszych czasach media zajmują sporą część życia człowieka, w tym również dzieci, które nie są odpowiednio dojrzałe do korzystania z nowoczesnych technologii. U dziecka, które od początku swojego rozwoju otrzymuje głównie stymulacje prawopółkulową (dynamiczny obraz, muzyka) może dojść do zablokowania ośrodków językowych, znajdujących się w lewej półkuli mózgu. Wówczas przyjmowanie językowych komunikatów nie będzie przebiegało na właściwym poziomie, stąd może zacząć mówić z opóźnieniem lub wcale nie podejmować prób komunikacji językowej.

Wpływ wad postawy na wady zgryzu w kontekście założeń wczesnego leczenia ortodontycznego omówiła lekarz dentysta Anna Mencel – Rybarz. Współczesna ortodoncja zajmuje się holistycznym podejściem do leczenia pacjenta jako całości. Proste zęby i zgryz zależą od bardzo wielu czynników takich, jak np. sposób oddychania, pozycja języka w spoczynku, połykanie, żucie, wady postawy, ogólny rozwój dziecka.

Jaki wpływ mają mikroorganizmy jelitowe na zdrowie psychiczne dzieci wyjaśniła zebranym Chirurg stomatolog Bogumiła Babczyńska – Kubek w prelekcji pn. „Czym jest mikrobiota jelitowa – czyli co łączy mózg i jelita”. Wyjaśniła czym jest mikrobiota jelitowa, jakie funkcje pełni w organizmie i co dzieje się z organizmem małego dziecka, gdy jest ona zaburzona. Oś mózgowo - jelitowa jest siecią neuronów, które łączą centralny układ nerwowy z przewodem pokarmowym. Jednym z kluczowych elementów tej współpracy jest mikroflora jelitowa, na której stan wpływa szereg czynników. Według najnowszych badań naukowych zaburzenia mikroflory jelitowej mogą być przyczyną problemów natury behawioralnej u dzieci.

Trzecie spotkanie było ostatnim w ramach cyklu „Rozwinąć skrzydła – jak najlepiej wspierać rozwój dziecka”. Tematyka spotkań uświadomiła wszystkim, z jakimi problemami zdrowotnymi u naszych najmłodszych mamy do czynienia w dzisiejszych czasach. Spotkania pokazały, że kluczem do sukcesu dziecka jest współpraca między terapeutą, dzieckiem i rodzicami. Jednak to właśnie rodzice odpowiedzialni są za postępy dziecka będącego w trakcie terapii, ponieważ to oni kontynuują podjęte działania. Konsekwencja, wsparcie i systematyczność to gwarant sukcesu naszych najmłodszych pociech.

 

Zachęcamy do obejrzenia materiału filmowego z III spotkania